Friday, 12 August 2011

Netbak – Kuih Tradisional Terengganu



Bile tibe bulan ramadhan,kueh pertama yang aku akan cari kat bazar msti kueh netbak ni.. 
Bez woo kueh nie. Lmbut n manis..huhu.. Kepada org2 luar dr terengganu,try la kueh nie..
THIS IZ BEZ BRO!!..hahahaaha

jom kita blajar skit2 cara2 nk wat kueh nie..


Kalau tiba bulan puasa barulah kuih netbak ini akan dijual sebab pada hari-hari biasa sukar nak cari kuih ni.Netbak rasanya manis dan lembek,elok disimpan dulu dalam peti sejuk..dimakan waktu permulaan berbuka puasa selepas kurma.
Bahan-bahan :
1 bungkus tepung beras
12 biji telur ayam
500 gm gula
5 helai daun pandan
CARA MENYEDIAKAN:
1. Tepung beras disangai dengan api sederhana hingga kering. Biarkan ia sejuk.
2. Telur dipukul hingga kembang dan berbuih.
3. Panaskan acuan dan sapukan acuan dengan minyak kemudian taburkan tepung ke dalam adunan telur sedikit demi sedikit.
4.Tuangkan adunan ke dalam acuan dan bakar hingga kuning.
5. Untuk siranya, masukkan dua gelas air dan sepuluh sudu besar gula ke dalam periuk. Bila air gula sudah mendidih masukkan daun pandan kemudian masukkan 10 biji nekbat.
* 10 sudu gula untuk 10 biji nekbat.

8 orang bdk spray kt dinding aku:

Akue Achik 12 August 2011 at 09:54  

xpernah makan..huhuhu

hatikubaik|mohdhazlan Dreadlock 12 August 2011 at 10:16  

sedap nekbat...wehi2:)

Aizawa gurl 12 August 2011 at 10:32  

mane nk cri kuah nie kt kl eh?tringn nk mknlah..huhu

one of the three 12 August 2011 at 11:53  

kempunan kek batik. T.T

Yana Farinha 12 August 2011 at 14:55  

hye... nice blog.. kite da folo awk... jom singgah blog kita.. www.duniasigadisberseliparhijau.blogspot.com

Ayie 12 August 2011 at 18:49  

akue kechik:haha.. try la.. kuih nie lmbut jew.. ltk lam mulut bolej telan terus..hahaha

mohdhazlan:haha..of course


aizawa:hahaa..xde kew?.. tp rse ade jew..sng2 wat sndiri jew..

1 of 3:hahhaa.. susah nk wat kek batik... kek batik sarawak..

if and only if 13 August 2011 at 04:58  

sdap sgt neh..kalau abg ayie yg buat msti best kan..;P

Ayie 13 August 2011 at 15:29  

hahaa...sbrnya x pndai buat pun..mkn boleh..hahaha

Page Navigation Hack

~~boleh komen melalui facebook juga :)~~

jom click :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

afca little gurl..

~~Ruang iklan percuma untuk diiklankan~~
~~Ruang Iklan percuma~~

  © Blogger template 'The Base' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP