Friday 26 August 2011

PANDANGAN MATA LELAKI



Apabila Lelaki Tidak Menjaga Pandangan
بسم الله الرحمن الرحيم

 Pertamanya saya memohon maaf atas tulisan ini bukan mahu menjatuhkan sesiapa bukan pula mahu semata2 membela wanita. Bacalah dengan hati yang terbuka. Ia sekadar perkongsian dari saya, hasil pemerhatian dan pengalaman peribadi.

 "Tengok ni, lukisan pun cantik tau, kalau wanita betul, lagi cantikkan? "

 "subhanallah, indahnya ciptaan Allah ini."

 Aish, punyalah banyak lagi ciptaan Allah yang cantik-cantik, perempuan juga yang dipujinya? Apabila lelaki tidak menjaga mata, memanglah. Alasan paling tidak sedap didengar yang lelaki ucapkan

 "Standardlah tu, kiteorang kan lelaki."
"Normallah tu, Huda, kalau tak nanti orang ingat kami gay pulak."
 "Kalau tak suka, something wrong somewhere."
 "Dah diaorang tunjuk, kita tengok jelah."
 "Free show sapa tak nak?"
 "Tengok je, bukan buat apa."
 "Tengok je, tak luak la."
 "Tengok je, tak sentuh pun."
 "Tengok je, tengok je, tengok je."

Astaghfirullahalazim, ayat yang memang la sangat menggerunkan saya, seorang perempuan. Ya Allah! Apa je yang ditengok tu? kalau AL QURAN tu, jangan kata baca, tengok dah dapat pahala, aurat dan aset perempuan ni, jangan kata pegang, sentuh, usik dan lain-lain yang tak sanggup sebut disini, TENGOK sahaja dah dapat DOSA. Ulang tulis DOSA! TENGOK = DOSA! percuma-percuma, tak buat apa, sekadar TENGOK JE dah dapat dosa. Senang je. Seronok ke kumpul dosa mata?

 Mengucap panjang saya, dan tergeleng-gelenglah kepala mendengar dan menulis ayat-ayat ni. Beruntunglah telinga-telinga yang tidak pernah mendengarnya dan amat beruntunglah bibir-bibir yang tak pernah menyebutnya dan berbahgialah hati-hati yang tak pernah terlintas benda-benda seperti ini...

 Apabila lelaki tak jaga mata, pukul rata, tengok semua benda.

 Siapa kata, perintah menundukkan pandangan hanya untuk perempuan? Ayat AL QURAN

 “Katakanlah kepada orang-orang mukmin (lelaki) agar mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kemaluan mereka. Demikian adalah lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada wanita mukminah agar mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kemaluan mereka”

( Surah An-Nur : ayat 30,31)

 Hadith yang diriwayatkan di dalam musnad Ahmad Ibn Hambal bahawa, daripada Jarir bin Abdullah radhiallahu’anhu berkata :

 "Aku bertanya kepada Rasulullah SAW tentang pandangan secara tidak sengaja, maka baginda menyuruhku memalingkan pandanganku.”

 Dalam hadith yang lain, baginda SAW diriwayatkan bersabda kepada Saidina Ali k.w.:

“Wahai ‘Ali, janganlah kamu ikuti pandangan pertama dengan pandangan kedua, sesungguhnya bagi kamu yang pertama tetapi tidak yang kedua.”

 Berdasarkan hadith di atas, dapat kita fahami bahawa pandangan secara tidak sengaja (yang pertama) berlaku tanpa niat daripada orang yang memandang. Maka dia tidak dikira berdosa selagi tidak berlaku secara sengaja dengan niat di hatinya, lantas pandangan kedua yang mengikuti pandangan pertama dikira berdosa kerana sengaja.

 Justeru, kita melihat bagaimana Rasulullah SAW menyuruh memalingkan pandangan apabila terpandang secara tidak sengaja dan tidak merenung lama kerana merenung lama sama seperti mengulangi pandangan.

 Nabi Muhammad SAW juga bersabda:

 “Pandangan adalah panahan beracun daripada panahan iblis. Sesiapa yang menundukkan pandangannya daripada kecantikan wanita maka Allah mewariskan di hatinya kemanisan yang dimilikinya hingga hari bertemu denganNya.”

 See? Bukan saya kata ni, ni perintah Al-quran ni. PerintahNYA untuk dua-dua, LELAKI dan PEREMPUAN tak terkecuali. LELAKI! Lelaki-lelaki, perempuan itu makhluk yang sangat menarikkan? Saya memang nak tergelak bila lelaki puji perempuan yang cantik dengan komen

 "Subhanallah, indahnya ciptaan Allah ini"

 Aish, punyalah banyak lagi ciptaan Allah yang cantik-cantik, perempuan juga yang dipujinya?

 Jangan marah ya. Lelaki-lelaki, perempuan itu ciptaan yang sangat cantik dan indah bukan? Jangan tipu saya dan jangan tipu diri dengan menjawab TIDAK! Ya, sebab perempuan itu adalah perhiasan dunia yang sangat indah. Hiasan yang boleh membawa pahala atau hiasan yang boleh menambah catatan dosa dan langsung mengheret ke neraka!

 Maka, jagalah pandangan! Janganlah suka benar, membuka profile perempuan-perempuan yang mengupload gambar awek-awek cun yang putih melepak, yang senyum manis, yang berlesung pipit, yang bermata kuyu, bundar, bulat, yang posing maut, yang pakai baju cantik, yang menggayakan tudung dan maca-macam fesyen. Dan apa lagi?

 TAK PERLULAH. Kenapa kamu nak buka semua tu? Lantak diaorang la nak upload apa pun. Yang kamu nak joinusahasama kumpul dosa tu kenapa?

 "Saja la, nak tengok. Dah diaorang tunjuk."

Allah! Kamu lelaki, perlukah tengok semua tu? Cuci mata ya? Cuci mata dengan pakej tambah dosa? Pada kamu itu biasa, oh sekadar gmbar, tak membawa makna apa-apa, namun sebenarnya, bila kamu buka tu, kamu suka tengok.

 Kamu senyum kamu puji, cantik. Kamu like. Kamu komen. Kamu kirim salam. Dan kamu akan buka balik! Dan jangan tipu, kalau kamu kata kamu tak ada niat apa-apa. Jangan tipu, kata kamu tak rasa apa-apa. Tapi, kalau mahu terus menipu diri, silakan.

 Cuma di SANA nanti, kamu dah tak boleh tipu lagi. Janganlah cemarkan amal kamu, solat kamu, zikir kamu, tasbih kamu, pahala jadi imam dan bilal kamu, semata-mata kerana sepasang mata yang memandang kami yang hina dina ini, melihat kami yang menjadi fitnah ini,

 Memuji kami, perhiasan dunia yang fana ini. Janganlah! Lihatlah sekadar yang perlu, dan bukan semahu-mahu kamu. Bila ada urusan, bila ada keperluan, bukan bila ada je yang lalu, semua pun kamu tengok. Mungkin dia tidak sedar diperhatikan kamu, tapi Allah tahu, malaikat pun dah masuk 'buku'.

 Tunduklah ya. Tetapi tak perlu sampai langgar tiang. Tak perlu jalan tutup mata. Cukuplah sekadar tak melihat ke sini sana, atas bawah. Tengok sekali kemudian toleh lagi. Tengok atas bawah pulak, kemudian ikut pula sampai hilang dari pandangan. Perhati setiap inci. Tak kisahlah, alam maya atau alam realiti. Jagalah mata.

 Dari saya , hambanya yang hina, banyak khilaf dan dosa. Terpulanglah kalau kamu nak terasa, tapi jangan marah sebab saya lebih berhak untuk marah, bila kamu tengok saya!

sumber : facebook dafi

0 orang bdk spray kt dinding aku:

Page Navigation Hack

~~boleh komen melalui facebook juga :)~~

jom click :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

afca little gurl..

~~Ruang iklan percuma untuk diiklankan~~
~~Ruang Iklan percuma~~

  © Blogger template 'The Base' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP