Thursday 25 August 2011

Selamat adik 2 tahun


Harian Metro

KOTA BHARU: Tindakan pantas seorang kanak-kanak berusia lima tahun mengheret adik bongsunya keluar dari rumah, menyelamatkan mereka daripada terperangkap dalam kebakaran di Kampung Kubang Badak, Kedai Lalat, dekat sini, pagi semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 10 pagi itu, Muah Hakimi Raja Azman mengheret adiknya, Mohd Yusof Azrik, 2, ke rumah datuk mereka, Solehah Mokhtar, 70, yang tinggal bersebelahan dalam keadaan menangis teresak-esak selepas dipercayai menyalakan bunga api menggunakan pemetik api sebelum membuangnya di atas tilam sehingga terbakar.


Ketika kejadian, dua beradik itu bersendirian di rumah kerana ibu mereka, Noraini Mohamad, 40, keluar bekerja manakala bapa, Raja Azman Raja Ibrahim, 46, ke sekolah berdekatan untuk menerima sumbangan zakat.
Raja Azman berkata, dia keluar rumah kira-kira jam 9 pagi dan meminta Muah Hakimi menemani adiknya yang masih tidur.


“Saya hanya menyedari rumah terbakar apabila pulang dan melihat anggota bomba sedang memadamkan api. Saya bergegas masuk ke dalam rumah untuk menyelamatkan dua anak saya itu.


“Bagaimanapun, saya diberitahu ayah, kedua-dua anak saya selamat dan tidak cedera,” katanya.
Menurut Raja Razman yang mempunyai 10 anak berusia antara dua hingga 21 tahun, keluarganya bernasib baik kerana tindakan pantas orang ramai memadamkan api menggunakan air tangki, menyelamatkan sebahagian daripada rumahnya.


“Saya bersyukur dua anak selamat.
“Saya juga bernasib baik kerana kebakaran hanya membabitkan sebuah bilik, ruang tamu dan dapur. Turut terbakar buku sekolah anak dan peralatan elektrik,” katanya.


Noraini yang bekerja sebagai tukang masak di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) pula berkata, dia hanya menyedari kejadian itu selepas menerima panggilan telefon daripada jirannya kira-kira jam 10.30 pagi.


Katanya, dia keluar bekerja kira-kira jam 5.30 pagi dan dua anaknya itu ditinggalkan bersama suaminya.


Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Kota Bharu, Wan Hassan Wan Idris berkata, tiga jentera dan 16 anggota bomba bergegas ke tempat kejadian sebaik menerima panggilan kecemasan kira-kira jam 10.10 pagi.


“Bomba dapat mengawal kebakaran dalam tempoh 10 minit . “Siasatan mengenai punca kejadian masih dijalankan dan kerugian dianggarkan RM65,000,” katanya.


note tercicir  : Kasih syg seorg abg pd adiknya.....

0 orang bdk spray kt dinding aku:

Page Navigation Hack

~~boleh komen melalui facebook juga :)~~

jom click :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

afca little gurl..

~~Ruang iklan percuma untuk diiklankan~~
~~Ruang Iklan percuma~~

  © Blogger template 'The Base' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP